четвртак, 25. октобар 2012.

Lavrentije: Makedonskoj crkvi dati nezavisnost


23. 10. 2012. 10:35h | Blic 

Episkop šabački Lavrentije izjavio je da Makedonskoj pravoslavnoj crkvi treba dati autokefalnost i da bi dugogogodišnji spor dve crkve trebalo rešiti bez pomoći državnih organa.


Lavrentije je rekao da bi na zasaedanju Svetog arhijerejskog sabora u maju naredne godine moglo da bude rečci o normalizaciji odnosa sa kanonski nepriznatom Makedonskom pravoslavnom crkvom, ukoliko prethodno Sinod pokrene takvu inicijativu.

"Verujem da bi u Makedoniji takvu inicijativu oberučke prihvatili. Gotovo sve pravoslavne crkve su autokefalne, pa zašto ne bi bila i makedonska. To je potrebno kanonski urediti", kazao je Lavrentije.

On je ocenio da je inicijativa predsednika Srbije Tomislava Nikolića da državna rukovodstva pomognu u rešavanju dugogodišnjeg spora "čestita i iskrena", ali da bi problem trebalo da reše srpska i makedonska crkva, bez pomoći državnih organa. 






Извор: http://www.vesti-online.com/Vesti/Srbija/263852/Lavrentije-Makedonskoj-crkvi-dati-nezavisnost




Епископ бачки др Иринеј, портпарол Српске Православне Цркве: Iterum: Quo vadis, Laurentie?


СРЕДА, 24 ОКТОБАР 2012 20:46


Поодавно, док је епископ Лаврентије још био млад владика, а моја маленкост млад јеромонах, написао сам му писмо под насловом Quo vadis, Laurentie? Оно је било мотивисано његовим тадашњим поступцима у односу на Римокатоличку Цркву: понашао се, наиме, као да је јединство међу Црквама већ датост, а не задати циљ, остварив само благодаћу Духа Светога.
Сада пак, када је он већ епископ у поодмаклим годинама, а моја маленкост га по томе у стопу следи, принуђен сам да му се обратим поново (iterum), и то јавно, подстакнут његовом крајње непромишљеном, неозбиљном и црквено-канонски неприхватљивом изјавом да наша Црква треба да дâ независност или аутокефалност такозваној Македонској Цркви. Значи, по лаврентијевској логици, један цркворазбијачки пуч, антисаборски и антисаборни акт самопроглашења, извршен уз активно учешће и подршку световне, притом безбожничке и антицрквене власти, треба просто-напросто признати: безакоње треба прогласити законитошћу, расколништво црквеношћу, мржњу љубављу, зло добром.
Куда би нас то одвело? Шта би остало од Цркве и њеног богоустановљеног поретка? Има ли у историји Цркве иједног примера за такву методологију решавања канонских питања? Да ли су блаженопочивши патријарси Герман и Павле и толики наши епископи за време трајања већ готово полувековног раскола били у тешкој заблуди или у стању умне помрачености када су, упркос свим претњама тадашњег режима, заузели одлучан, а канонски и једини могући став према црквеним пучистима и њиховим настављачима? Да ли су и све помесне Православне Цркве у заблуди – или „незреле”, како веле вође раскола у Скопљу – зато што, солидарно са Српском Православном Црквом, не признају самопроглашену аутокефалију и одбијају канонско општење са расколницима? Ако неколико епископа у расколу могу, по овој теорији, мирно и хладнокрвно, уместо предвиђених канонских мера, да чекају признање, односно награду за непочинство рушења црквеног поретка, одбацивања братске љубави и гажења сопственог исповедања вере датог пред епископску хиротонију, зашто онда и било који свештеник или монах не би могао да прогласи своју независност или „аутокефалност” у односу на надлежног епископа, рецимо на епископа шабачког Лаврентија, па да, уместо црквеног суда и рашчињења, чека и дочека признање и одликовање, попут, рецимо, признања и одликовања које је од поменутог епикопа добио несрећни поп Перановић? Зашто то, на крају крајева, не би могао и било који верник?
Да невоља буде већа, теолошка знања, посебно пак еклисиолошка упућеност Преосвећеног апологете раскола и расколничких права, таква је и толика да он и не слути како је вековима у Православној Цркви давана и стицана аутокефалија, а, очигледно, није ни чуо за савремени, свеправославним консензусом формулисани став по овом питању. Да је ишта о томе начуо, знао би да ниједна помесна Црква, сама за себе, не може дати аутокефалију већ само предложити свеправославно разматрање евентуалног осамостаљења неких својих епархија. Жалим што мој уважени старији брат и саслужитељ не зна – или можда не жели да зна? – оно што данас зна сваки студент прве године теологије, па и ученик Богословије у старијим разредима.
Епископ Лаврентије најављује да би или он или неко други могао да на Архијерејском Сабору предложи ово што је сада изјавио, па остао жив. Дубоко сам уверен да, осим њега, нико не би предложио тако нешто, а све се надам да ће и он у међувремену промислити, а можда понешто из еклисиологије и канонског права и прочитати. Уместо најављенога, могао би да учини нешто друго. Он је, наиме, до сада три пута подносио и повлачио оставку на активну службу, односно на управљање Епархијом. Уколико оваквим потезима мисли да крунише своју вишедеценијску архипастирску службу, много корисније и за њега и за Цркву било би, уверен сам, да по четврти пут затражи умировљење и да при томе остане. Ово говорим, пред Богом и пред људима, крајње добронамерно, без и трунке злобе или ироније.
Посебно је интригантно питање како и откуд поједини медијски делатници непогрешиво знају коме да иду по мишљење када желе да добију поруку која годи њима или њиховим налoгодавцима и коју ће потом пропагирати до бесвести. Како то, например, да се нису обратили митрополиту Амфилохију, ветерану разговорâ и преговорâ са расколничком црквеном структуром? Како се нису сетили владике Атанасија Јевтића, међународно признатог теолога, притом преводиоца и коментатора свих канонских зборника Православне Цркве? Или зашто ништа нису питали остале учеснике дијалога са расколничком МПЦ? Или неке епископе који су доктори теологије? Треба ли напомињати да су, постављајући своја блиц-питања, ex-Press-питања и слична питања, потпуно – какве ли случајности! – заборавили да постоји и неки убоги портпарол Српске Православне Цркве? Одговор на ове недоумице тежак је и лак. Како за кога.
Са свим поштовањем према свештеном чину, годинама и неспорним заслугама владике Лаврентија, закључујем питањем из наслова и прве реченице овог непланираног и нежељеног обраћања, и за адресата и за мене мучног, али ни у ком случају жучног.

Поново: куда идеш, брате Лаврентије?
Iterum: quo vadis, frater Laurentie?

Информативна служба Епархије бачке
Нови Сад, 24.10.2012.
Извор:  

2 коментара:

  1. православац али не "артемијевац"18. новембар 2012. 18:20

    "Македонско црквено питање" јесте без сваке сумње веома деликатна ствар,зна се да та аутокефалија је углавном "плод" титоистичке политике. С друге стране требало је одавно да се нађе одговарајуће решење и дијалог са Македонцима - оснивање "Охридске Архијепископије" у канонској заједници са СПЦ свакако је био погрешан потез. Сасвим несхватљиво и неприхватљиво је ипак да поводом предлогавладике Лавренија епископ Иринеј подиже свој глас да нападне сабрату своме и да га оптужује уз помоћ безвезне аргументације. Познато је да Иринеј Буловић је увек био један од највећих манипуланта који својом епархијом на диктаторски начин руководи и који уопште нема чистих рука. Зна се такође да његове амбиције су га водиле чак до тога да и био годинама у тесној сарадњији са безбожницима, а при томе увек глумио неки "стуб Православља". Он таквим и сличним изјавама се данас труди да прикрије своју доста рђаву прошлост кад је био у контакту са удбашима, тиме и најмање индиректно подржавао напад на Цркву. Ето,савршим и свој коментар на латинском језику: "Si tacuisses, philosophus mansisses".

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Помаже Бог,
      Као што видиш у чланку еп. Иринеја се види да је и сам настројен више латинима. Као једном правосклавном хришћанону мени је сваки владика икона и символ Христа али кад видим и прочитам овакве ствари онда ми се смркне. Наравно осуђивати некога од њих је најлакше...
      Као прво ,не свиђа ми се став Владике Иринеја.
      " оснивање "Охридске Архијепископије" у канонској заједници са СПЦ свакако је био погрешан потез"- да дефинитивно погрешан потез;само је маса(македонски народ и политичари) још више разјарена и полудела због тога.Само има један проблем! Како то решити ,а да ни једна,ни друга страна не трепе ? То Вам је исто са Косовом данас. Са друге стране, испашта народ који ради онако како му они(политичари,ако их могу назвати тако) на челу колоне кажу. Будимо у свему томе разумни и правоверни,и дозволимо да то ипак реши Свети Синод на челу са Патријархом, а уз наше молитве наравно.

      Избриши