Други по реду годишњи пост Црква почиње
у понедељак по недељи Свих светих и траје до празника светих апостола Петра и
Павла(12. Јул). Називамо га још и “апостолски пост” или “пост светих апостола”
због тога што почиње недељу дана по Силаски Светог Духа на апостоле, као и што
делатност светих апостола почиње управо после Духова. Овај пост је променљиве
дужине. Почетак је покретан јер зависи од Васкрса и увек се пада недељу дана
после Духова. Најдуже може да траје шест седмица, а најкраће једну. Установљен
је као благодарност за благодат Светога Духа који је на чудесан начин сишао на
апостоле.
Најстарији податак о овом посту датира
из 4. века када је трајао само једну седмицу, а Св. Атанасије Александријски
каже: „У седмицу иза свете Педесетнице народ
постивши ишао је у цркву да се моли”.
Етерија : „А већ идућег дана од
Педесетнице сви посте по обичају као и сваке године, како ко може, осим дана
суботе и недеље, у које се у овим местима никако не пости”; док
Апостолске установе говоре: „Пошто сте ви,
дакле, прославили Педесетницу, славите једну седмицу, и после ње постите
једну(седмицу). Јер право је и радовати се због дара Божијег (силаска Св. Духа)
и постити иза олакшања”. Теодор Валзамон, александријски
патријарх(12.век), каже: „После седам
дана и даље до празника Св. апостола Петра и Павла сви верни навикли су да
посте, лаици и монаси, а који неће да посте искључују се из скупа православних
Хришћана”.
О посту светих апостола Св. Симеон
Солунски каже ово: „Пост апостолски установљен је у част
апостола зато што смо се ми кроз њих удостојили многих добара и што су нам они
били вршиоци и учитељи поста, послушности до смрти и уздржљивости”.
По строгости у исхрани апостолски пост
је после ускршњег. Типик у 33. Глави прописује за овај пост да се понедељак, среда и петак пости на
води(сухоједење), уторак
и четвртак је на уљу(без употребе
рибе) док је субота
и недеља са употребом ребе у исхрани. Ако се у понедељак,
уторак
или четвртак
падне свети(црвено слово) онда се у тај дан једе риба, а ако се свети падне у среду
или петак
онда се ови посни дани на води разрешавају на уљу.
Коришћена литература: Протојереј др. Радомир
Милошевић, Православна Еортологија, Смедерево, 2004.; лазар Мирковић,
Хеортологија, Београд, 1961.
Нема коментара:
Постави коментар