2.OПШТЕ УЧЕЊЕ ЦРКВЕ О БРАКУ
Брак је тема која је изузетно присутна у искуству
сваког хришћанина и животу саме Цркве. Благослов је Божији онима који желе да
живе у једној таквој заједници те би они требало да га склапају по божанским и
човечанским законима – без овога се брак у Православној Цркви не може схватити
као озбиљан брак.
Од самог почетка хришћани су прихватили брак као
установу која је постојала и притом му дали узвишенији смисао. Саму дефиницију
брака хришћански канонисти преузимају од знаменитог римског правника Модестина[1] († 228 по Хр.): „Брак је веза мужа и жене, удружене за цео
живот, заједница божанског и човечанског права“. Ова дефиниција била је
унета у правни зборник цара Јустинијана да би касније продрла и у знамените
хришћанске зборнике као што је Номоканон у XIV наслова, Светосавска крмчија,
Властарева синтагма, и тако формално постала и црквена и канонска.[2] Какав је био однос првих
хришћана према браку и какво је било његово поимање као Свете Тајне, описује
нам апостол Павле у његовој Првој посланици Коринћанима (7,12-14 и 11,8-12)
кроз поуке о брачним заветима и положају жена у браку. Муж и жена су божији
сарадници – потпуно су једнаки, као учесници Царства Божијег и наследници
вечног живота.[3]
БРАК (гр. γαμος, лат. matrimonium) је један од битних закона људске природе, који је
Господ установио од самог почетка човекове егзистенције [4] : „И
рече Господ Бог: Није добро да је човек сам. Да му начиним друга према
њему.“... „И Господ Бог створи жену од ребра, које узе Адаму, и доведе је
Адаму.“... „Зато ће оставити човек оца свога и матер своју, и припиће се уз
жену своју, и биће двоје једно тело.“ У Светом Јеванђељу по Матеју Г. И. Х. нас
подсећа ових речи Старога Завета где такође напомиње да је Творац од почетка
створио мушко и женско.[5]
Господ је почетак својих чуда, црквеног спасења света,
започео управо на свадбеном весељу супружника (Супружници – Сопрјагнути – οι συζυγες = спрегнути, упрегнути,
сјединити браком: ...јаже Бог сопрјаже... (Молитва у Чину венчања))[6] у Кани Галилејској (Јов.2,1-12). Хришћански
поглед на брачни савез се заснива пре свега на Божанском Откровењу и Светом
Писму, „…те зато Црква гледа на брак мужа
и жене као јединствен (савез), на њихову верност као неопходан услов
пуновредних породичних односа, на децу као благослов, а не као бреме и на брак
освештан у Светој Тајни Венчања као на савез који може и треба да буде
настављен у вечности“.[7] По схватању, учењу и тумачењу Православне Цркве, под црквеним браком се
подразумева институција небеског и земаљског устројства. Такође по учењу Православне Цркве
брак је тајна уколико се склапа за време Евхаристијске Божанствене Литургије.
То значи да је за човека (слику и прилику Божију) постављен основни хришћански
захтев – да учествује у самом Божанском животу. Хришћанско доживљавање „Бога, који постаје Човек да би и човек
могао постати Богом“ (св.Атанасије Александријски) једино може да свему
овом да одговарајуће право значење. Дакле сам циљ брака јесте обожење. Оно је
онтолошки садржај заједнице човека са Богом.[8]
![]() |
Свадба у Кани Галилејској, Јов. 2, 1-12 |
„Тајна
је ово велика, а ја говорим о Христу и о Цркви“(Еф.5,32) - Сви православни катихизиси и црквени приручници брак дефинишу као свету
тајну или тајну Цркве.
Митрополит
кијевски Петар Могила (1596 - 1646)
нам у свом Евхологиону (из 1646 год.), у
делу под насловом „О тајње супружества“, указујући
на установу тајне брака, њену материју и форму као и садржај и циљ брачне везе, даје једну
дефиницију тајне брака: ,,Брак
је света тајна установљена Богом, у којој мушко и женско (материја), услед изражене њима пред свештеником и
црквом узајамне сагласности да буду супрузима (форма), ступају у нераскидиву везу љубави и пријатељстава, ради узајамне
помоћи да би се избегао грех блуда и ради рађања и васпитања деце у слави
Божјој (садржај и циљ брака)“.[9]
Готово идентичну дефиницију тајне брака је дала и Српска Православна
Црква у својим Брачним правилима која гласи : Православни брак је света тајна
по којој се два лица разнога пола, на начин прописан Црквом , везују доживотном
духовном и телесном везом, ради потпуне животне заједнице и рађања и васпитања
деце.[10]
Највећа димензија брака изражена је код Св. Ап. Павла
где он женика поистовећује са Христом, а Невесту са Црквом: телом и тајном
Христа, и тајном Цркве – женик је до
смрти послушан невести, а жена се мистично „уребрује“- уткива у њега.[11] Брак се увек доводи у
везу са односом између Христа и Цркве: „Муж
је“, каже Апостол, „глава жени као
што је Христос глава Цркви, и Он је спаситељ тела... Мужеви, волите своје жене
као што Христос заволе Цркву и себе предаде за њу, да је освети, очистивши је
крштењем у води речју...“(Еф.5,22–32). Христос и Његова заједница са Црквом
су праобраз супружника и супружничке
везе. На тај начин је ова веза између мушкарца и жене „велика тајна“. Свети Јован Златоусти одговара беседом на Павлову
посланицу Ефесцима: „Мушкарца и жену“,
који су мислили да су од почетка били двоје“, каже Св. Јован Златоусти, „ гле, како их поново приљуби једно уз друго
и сведе у једно кроз брак.“ „После склапања брака, ви више нисте двоје, него
сте постали једна плот...“, и још, „Вас
двоје сте постали једно лице, једно живо створење“.[12]
Предање Цркве спасење брачника види у превладавању, са
једне стране, биолошког индивидуализма, а са друге, полности, кроз сједињење у
једно брачно постојање са две личности, које више немају међусобно
биолошко-поседнички однос већ црквено-жртвени.[13] Јер у огољеном сексуалном
односу смо заправо у односу са самим собом посредством другога, док у љубави, напротив, субјекат надилази свој нарцизам и настоји
прићи бићу другога: „Човек тако излази из
самог себе, престајући да живи егоистично са својим „ја“ у средишту живота, и
превазилазећи раскол са самим собом поново проналази своје истинско „ја“ у
брачном сједињењу и љубави“.[14] Такав хришћански брак у основи има љубав ка Богу и
остварује се као „мала црква“(микроеклисија)
. По Св. Клименту
Александријском, брачност је света јер предизображава Царство и већ чини једно „мало царство“ (микровасилију), његову
пророчку слику. Он назива породицу Црква - το
κυριακον - „дом Господњи“ (Strom.III 10, Migne PG
8, 1165), а одатле по мишљењу неких произилази сама реч Црква, Kirche. „Свето Писмо каже“, пише Климент Римски: „Створи Бог човека, мужа и жену. Муж је
Христос, жена - Црква“. [15]
Речима Св. Апостола Павла у посланици Римљанима (16,
4) и по светом Јовану Златоустом брак образује црквену двојединку (дијаду),
установљује „домаћу цркву”: „Кад се муж и жена сједињују у браку, они се
више не појављују као нешто земаљско, него као слика Бога Самога“, и
још, „Брак
је тајинствено изображење Цркве“[16] што нас доводи до Христових
речи: „Јер где су два или три сабрана у
име моје, онде сам и ја међу њима“ (Мт.
18, 20).
Бог у једној јединој личности не би могао да буде
љубав. Он је Тројица, Један и Тројичан у исти мах. Исто тако ни људско биће као
затворена јединка не би могла бити Његова слика. Јер брак је одређен као
јединство двеју личности, према слици Св. Тројице – Бога Једног и Тројичног у
исти мах – и брачно сједињење двеју личности образује двојединку, која је двоје
и једно у исти мах, сједињено у Трећем, у Богу. [17]
Дакле, човек у браку је слика Тројичног Бога и догмат
о Св. Тројици је архетип, божански Праобраз, икона брачне заједнице. Хришћански
брак налази своје место и коначни смисао
у есхатону те је стога ово Света Тајна јер у себи носи предукус и делимично присуство
Царства Божијег – који је свадба Јагњетова,[18]савршено сједињење Христа
и Цркве (Еф.5,32). Брак се
конституише и остварује учешћем брачника у Светој Евхаристији – тако он јесте и
на небу и на земљи, и не завршава се смрћу, нити га будућност укида, него се
наставља по општем Васкрсењу мртвих кроз сву вечност у Царству Божијем, на
начин преображен и нов, где ће сви свети непрестано да узрастају „из славе у славу“, на есхатолошком
сабору са живим и истинитим Богом.[19]
[1] Јован Мајендорф, Брак – православна перспектива, Рана Црква и римско
право, Београд, 2012. год., стр.16; Хереније Модестин, лат. Herennius Modestinus је био последњи римски правник из доба класичног римског права.
Пореклом је из Далмације. Остао је познат по својој дефиницији брака:„ Nuptie sunt coniunctio maris et feminae et consortium omnis vitae, divini et humani iuris communicatio ”.
[2] Протопрез.- ставроф. Бранко А.
Цисарж, Црквено Право 2, Београд, 1973.
год. стр. 11; Димшо Перић, Црквено право, стр. 258
[3] Група аутора, Да Двоје Једно Буду, Београд,
2007. год. стр. 16-17.
[4] Јован Брија, Речник
Православне Теологије
[5] Пост. 2,18-24; уп. Мт.
19,5-6
[6] Прота Сава Петковић, Речник
црквенословенског језика, Сремски Карловци, 1935. год, стр.
250; Архим. Рафаил Карелин у тексту „О породичном животу и проблемима које носи” каже да реч супружници етимолошки значи два вола упрегнута са једним плугом
(Православни брачни живот кроз питања и одговоре, Београд 2007. Год. стр. 307);
Иста је била и етимологија старогрчке речи
«супруг»: ὁι σύζῠγες (sudzuges), ова реч у
множини на грчком језику не означава само супружнике, већ и заједно упрегнуте.
Она је сродна старогрчкој речи τό ζεῦγος (dzevgos) – парна
запрега, кола у које је упрегнут пар, двоје. Исти корен као ове речи има и
глагол ζεύγνῡμι (dzevgnumi) – упрегнути
јармом, упрегнути у запрегу, спојити (у браку), сјединити, сковати. На први
поглед, оваква етимологија је помало мрачна. Може се учинити да су породица и
породичне обавезе само својеврстан јарам или терет под које неко поставља свој
врат како би попут коња даље вукао заједничка кола породичних обавеза. И у чему
је онда радост породичног живота? Зашто уопште стварати породицу? Да би човек
после тога целог живота «радио као коњ»? Онда је у праву популарна шала која
каже да се «за добру ствар неће рећи да је брак». (Форум Пријатељи Божији, тема : Супружници - Заједно Упрегнути) http://www.forumprijateljbozji.com/forum.php посећено 28.
октобра 2013. год.
[7] Група аутора, Православни брачни
живот кроз питања и одговоре, Породица као домаћа црква, стр. 213, Београд,
2008. год.
[8] Др Слободан И. Панов, Основ за развод духовног
брака, Анали Правног факултета у Београду,
година LX, 2/2012, стр. 162–184 - Обожење је стање преображења човечанског,
„превазилажење” створене природе и њено консолидовање у истинској егзистенцији
поновним актуелизовањем могућности која јој је дата од самог почетка.
[9] Протопрезвитер-ставрофор
Бранко А. Цисарж, Црквено Право 2, Београд, 1973 . год., стр. 14
[10] Брачна Правила Српске
Православне Цркве, 2 допуњено издање Светог Архијерејског Синода, Београд,
1994. год.
[11] Протојереј-ставрофор др.
Драгомир Сандо, Схватање Црквеног Брака у Православној Цркви, Православни
Катихета 04, 2010.год.
[12] Група аутора, Првославни Брак и Породица – Света Тајна
Љубави, Цетиње, 1995. год, стр. 19.
[13] „Црква је одувек сматрала
да частан брак штити срце од нечистог струјања привремених страсти и приводи
јединствено биће супружника ка Царству Божијем.” – Славиша Костић, Брачни Живот
Свештеника и Лаика у Цркви, Каленић, 5/2013.
[14] Група аутора, Да двоје
Једно Буду, Београд, 2007. год. стр. 9.
[15]
Др.
Сергије Тројицки, О светости брака, преузето из зборника „Православна ризница: О браку и породици”, стр. 121-133,
http://www.pravoslavni-odgovor.com/Svet_oko_nas/svetost_braka.htm
[16] Група аутора, Православни
брачни живот кроз питања и одговоре, Београд, 2008. год., стр. 213
[17] Група аутора, Православни Брак и Породица, , Павле
Евдокимов, Тајна је ово велика..., стр. 67-68, Цетиње, 1995. год.
[18]
У Светом писму , о браку се говори изразима највеће радости, изразима
крајње пуноте. То није пунота спокојства, него пунота радости и љубави. Њен
најсавршенији образац дат нам је у такозваној свадби Јагњетовој(Откр. 19, 7-9),
тј. у сједињењу, у радости сусрета Бога - Који је постао човек и васцели свој
живот и васцело Своје биће предао свету - са творевином, онда када је све већ
завршено, када више нема супротности, када су Бог и човек сједињени зајдничким
животом. - Митр. Антоније Блум, Тајна Љубави, Да Двоје Једно Буду, Београд,
2007.год., стр. 391.
[19] Иларион Алфејев у свом
тексту „О браку”, каже да нам обрасцем брака као тајне може послужити судбина
првог супружничког пара у историји - Адама и Еве: „Они су принели једно друго као дар... Они су заједно живели у
рају, заједно били изгнани из раја, заједно су почели живот на земљи, заједно
рађали децу, заједно преживели Авељеву смрт и друге невоље које су их
притискале. Они су отишли у други свет и заједно се појавили у аду. На икони
Силаска у ад изображен је Христос Који изводи из ада то двоје људи, који су
сачували верност једно другом како у рају тако и у аду, како у радости, тако и
у невољама, како у данима успеха тако и у тренуцима пада. Они су заједно
живели, заједно умрли и заједно васкрсли. Није више реч о две људске судбине,
већ о једној судбини двоје људи свезаних нераскидиво, вечно”. http://www.verujem.org/teologija/allejev_o_braku.htm
Од мужа сам се раздвојила пре три године. Није било комуникације међу нама. Породице и пријатељи су ме саветовали да пустим и заборавим на брак и да наставим даље у свом животу. Нисам хтела да се удам за неког другог јер дубоко у себи и даље волим свог мужа. Толико сам патио од бола и збуњености да сам прочитао препоруку на интернету о томе како је др Апата поново спојио раскинути брак уз помоћ својих духовних моћи. Стално сам читао толико сведочења о томе како је помогао да се стане на крај разводу и поврати бивше вољене људе и моја вера се обновила. Одмах контактирам др Апату неколико минута касније он ми је одговорио и дао упутства шта да радим, након што сам испунила тражени услов два дана након ритуала, чаролија ми је променила живот око мужа да доза не разговара са мном. Два дана ме је звао у сред ноћи плачући и извињавајући се да је ово дело демона, па сам и даље задивљен овим чудом па му опраштам. Сада је мој брак у равнотежи. Ритуал др Апата је одлично функционисао и мој брак је јачи него раније, и ништа нас више не може раздвојити. Посетио сам толико сајтова да сам тражио помоћ, било је безнадежно све док се нисам повезао са др Апатом, правим човеком који ми је помогао да опоравим свој покварени брак ако имате сличан проблем у браку, желите да вас муж или жена поново воле. , Имате некога кога волите и желите да вас он или она воли заузврат, имате изазов у свом животу, шаблон за чаролије др Апате је решење и одговор на ваш проблем, ВхатсАпп / Вибер са његовим бројем телефона: (+447307347648), Контактирајте га данас слањем е-поште на драпата4@гмаил.цом. Не дозволите никоме да вам одузме супружника.
ОдговориИзбриши